Thursday, November 29, 2012

Utlendinger som ønsker å kjøre i Japan

Kjøring i Japan lovlig har nylig gis nye utfordringer til utlendinger fra Kina, Brasil og USA. Lansert i November 2002, og oppdatert i februar 2003, har trafikk Act artikkel 107-2, begynt å lage mange problemer for utlendinger.


Fram til juni 2002 kunne utlendinger kjøring i Japan (som holdt en gyldig førerkort fra hjemlandet) søke om en internasjonal kjøring tillatelse (IDP) og kjøre i Japan permanent. Siden den gangen men internflyktninger er bare gyldig i ett år. Hvis en utlending forblir i Japan i mer enn ett år, og bestemmer seg for å bruke på nytt for en IDP, ville de ha til å forlate Japan i minst 90 dager for at IDP å være lovlig da de kom tilbake.


De besøker Japan for en kort tid, selvfølgelig internflyktninger er veien å gå. De er ganske billige (rundt $10-20). Vokt dere men det er mange nettsteder på Internett som tilbyr internflyktninger for flere hundre dollar. Disse er svindelområder og må unngås for enhver pris.


Mange land har en enklere tid å skaffe en gyldig japanske førerkort i forhold til USA. Borgere fra Australia, New Zealand, Storbritannia, Sveits, Canada eller Tyskland kan bare har sin lisens oversatt og avholdt etter en minimal avgift og en øye-sjekk.


Hvorfor er amerikanske borgere skrus over? Du kan sjekke denne linken funnet på den amerikanske ambassaden i Japan nettsted http://japan.usembassy.gov/e/acs/tacs-drive.html og finne ut hvorfor. Hvis du tar deg tid til å lese grunnene hvorfor så vel som kravene Japan ber om for å omgjøre denne nye loven kan du godt gråte, eller Le. Hvis du ikke vil ta tid til å lese grunner og krav; kort sagt, er det en bedre idé å prøve og ta den faktiske japanske førerprøven i stedet for å vente på denne loven å bli veltet.


La oss spole tilbake til en konkret opplevelse av meg.


Salig uvitende om at min IDP ble ansett som ugyldig, (jeg hadde bodd i Japan i tre år på tiden) jeg parkerte i noen minutter i en ingen parkeringssone (jeg kjøre en 50cc scooter, for sin ren bekvemmelighet). STOR FEIL. Jeg kommet tilbake å finne jeg har en parkeringsbot. "Oh darn, jeg har en parkeringsbot. Oh vel, jeg kan like godt gå betale liten boten og bite i kule på denne ". Jeg tar min scooter til en politistasjon og vise dem min passport og IDP. Etter mye vanskeligheter i kommunikasjon viser det seg at jeg ikke kan kjøre lovlig, og jeg må gå til byens viktigste politiet kontoret noen dager senere slik at de kan ha en oversetter forklare meg nøyaktig hva som må gjøres.


Jeg tilbake hjem for å finne ut hvorfor de sa jeg kan ikke kjøre i Japan, og hopp på nettet til å gjøre noen undersøkelser. Etter kort tid kommer jeg til å finne ut at jeg kan bli bøtelagt opp til 300 000 yen (ca $2800) eller bruke opptil et år i fengsel. Unødvendig å si, var mine øyne svulmende av motstanderne.


Et par dager senere, går jeg til denne politistasjonen. Jeg svetter kuler, og for å gjøre saken verre de har ikke en oversetter å forklare situasjonen. Heldigvis, jeg har en mer deretter grunnleggende forståelse av japansk så jeg kunne forstå at jeg ikke kan kjøre lovlig i Japan med en IDP. Heldigvis er dette ganske ny lov, som har blitt slik en smerte for utlendinger, langt fra å være godt kjent. Jeg slapp med en advarsel og sa jeg ikke kan kjøre før jeg får en faktisk japanske førerkort.


Spol frem om en måned.


Oppdage at det er bare én bok i Japan som har blitt oversatt til engelsk om lovene i veien i Japan, er jeg tvunget til å kjøpe den. Denne boken er ca 90% unyttig. Det var en hele to sider om kjøring motorsykler/scootere i Japan. Jeg er heldig nok til å ha noen japanske venner, sitte meg ned med en japansk språk motorsykkel praksis test bok og spørre meg noen spørsmål som kan være på testen jeg forberedte for. I mindre enn en uke var jeg klar til å takle denne testen. Eller så tenkte jeg.


Japansk scooter testen består av 48 spørsmål. 45 spørsmål eller mer må være korrekt for å bestå med en frist på 30 minutter. La meg minne deg om at Japan har vært nødvendig å ha denne testen på engelsk siden endring av loven så minst det var én ting i min favør. "Piece of cake, gjort i 15 minutter"! Eller så tenkte jeg igjen.


Ikke siden Shakespeare er tid der dobbel negativer vurdert en riktig grammatisk form for engelsk! Denne testen tok meg for så mange vendinger og svinger med sin ekstremt dårlig oversettelse og dens "nei" + "nei" = "ja" terminologien som jeg følte jeg skulle kaste. Jeg tok hele 30 minutter å fullføre denne testen med en sikkerhet at jeg skulle til å mislykkes. Minst skjønner jeg høyre del.


Så, til alle amerikanske borgere bor i Japan og ønsker å kjøre eller for tiden driver ulovlig, vil jeg foreslå å ta førerprøven i japansk i stedet for engelsk. Du vil sannsynligvis score høyere. SB

No comments:

Post a Comment