Wednesday, November 21, 2012

Sitron loven - gjøre en brus fra din sur erfaring

Sitron lov bakgrunn


Begrepet "Sitron-loven" er et kallenavn som er avledet fra andre vanlige begreper som "Sitron-bil", "Mandag-biler" og "Fredag-biler".


En sitron bil er en defekt bil som, når kjøpt ny eller brukt, er funnet av kjøperen å ha mange eller alvorlig mangler ikke åpenbart før kjøpet. Alle kjøretøy med disse problemene som kan kalles en "sitron bil", og i forlengelsen av, et produkt som har store feil som gjør det uegnet for sin
formål kan beskrives som en "sitron produkt".


Nye biler direkte fra fabrikken kan inneholde skjulte mekanisk feil eller defekter i utførelse, vanligvis forårsaket av en feil i løpet av byggeprosessen på bilen.


Disse feilene kan variere fra deler å være installert feil, et verktøy som ble brukt til å bygge bilen ikke blir fjernet, en bunke av materialer med strukturelle eller kjemiske feil eller rett og slett dårlig design. En bil er vanligvis merket en sitron hvis det samme problemet oppstår 3 ganger på rad over en kort periode, og tidligere forsøk på reparasjon har ikke reparert problemet. I de fleste tilfeller, hvis du får en sitron, vil sitron lover gjøre selskapet kjøpe tilbake bilen eller bytte den.


Mange av dere husker kanskje at i løpet av slutten av åttitallet den gjennomsnittlige amerikanske forbruker nesten mistet troen helt med amerikanske laget biler.


Mengden av sitron biler sammen med høy hastighet på over gjennomsnittlig besøk til bil garasjer, i tillegg til høye reparasjoner og reservedeler deler kostnadene, forårsaket mange amerikanere å bytte til japansk og selv europeiske biler.


Dette var en periode da amerikanerne var motvillige til å gå til forhandlere garasjer og foretrakk å gå til olje og glidemiddel bare tjenester.


På den tiden Lee Iacocca CEO av Chrysler Corp identifisert umiddelbart problemet med mistillit av amerikanske forbrukere i amerikansk laget biler, Chrysler lansert en kampanje på nasjonalt TV lovende til å gi en bumper-to-bumper garantidekning for 50 000 miles eller fem år, kommer som noensinne først! Da GM kom med svaret på 60.000 km eller 6 år, som noensinne kommer først! Chrysler returnerte med endelig slag av 70 000 miles eller 7 år som noensinne kommer først.


Noen måneder senere gikk jeg til Buick viktigste forhandler garasjen i long Island, jeg var sitteplasser på venterommet, siden meg var en veldig nervøs fyr, jeg spurte ham hvorfor ble han så opprørt med garasjen, han forklarte meg at selv om han hadde denne bumper-to-bumper garanti det ikke dekker arbeid og jævla bilen er mer enn en uke i garasjen og de ikke synes å være i stand til å finne hva som er den problemet med bilen...


Magnuson-Moss garanti loven er kjent som "Sitron loven"


Magnuson-Moss garanti Act er en USAs føderale lovgivning kodifisert på 15 USC 50. Vedtatt i 1975, er det føderale vedtektene som styrer garantier på forbrukerprodukter.


Loven ble sponset av Senators Warren G. Magnuson i Washington og Frank Moss i Utah, begge demokrater.


Staten sitron lover har noen forskjeller som dekning av motorsykler og brukte kjøretøy, men det er noen grunnleggende retningslinjer som de deler. (Se 50 stat til stat sitron lov sammendrag på: http://autopedia.com/html/HotLinks_Lemon2.html).


I forbifarten Magnuson-Moss garanti Act, angitt kongressen en rekke krav som warrantors må oppfylle. Kongressen også regissert FTC å vedta regler for å dekke andre krav.


FTC vedtatt tre regler under loven, regel på avsløring av skrevet forbruker produktet garanti vilkår og betingelser (avsløring regelen), regelen på pre-salg tilgjengelighet av skrevet Garantibetingelser (pre-salg tilgjengelighet regelen), og regelen på uformelle tvist oppgjør prosedyrer (tvist oppløsning regelen).


I tillegg har FTC utstedt en fortolkende regel som tydeliggjør visse vilkår og forklarer noen av bestemmelsene i loven. Dette avsnittet oppsummerer alle krav under loven og reglene.


Loven og reglene etablere tre grunnleggende krav som kan gjelde en garantist eller en selger.


A. som en garantist, må du tilordne eller tittel, skriftlige garantien som enten "full" eller "begrenset."


B. som garantist, må du oppgi visse angitt informasjon om dekning av garantien i en enkelt, tydelig og lett å lese dokumentet.


C. som en garantist eller en selger, må du kontrollere at garantier er tilgjengelige der garantert forbrukeren produktene er solgt slik at forbrukerne kan lese dem før du kjøper.


Lovene definere hva en sitron bil og kreve at produsenten, ikke forhandler, tar seg av feil. Hvis et antall forsøk er gjort for å reparere et defekt som betydelig svekker bruk, verdi eller sikkerheten av en bil, og bilen fortsetter å ha denne defekten, er bilen enn anses å være en "sitron".


De fleste lover satt opp en garantiperioden for rettigheter av enten 12 til 24 måneder eller 12 000 til 24000 miles. Defekter må skje en gang i denne perioden.


Mange av staten lover inneholder bestemte retningslinjer om hva som utgjør et tilstrekkelig antall forsøk på å reparere, og om disse forsøkene berettige forbrukeren å en refusjon eller erstatning. Disse er:


a. Hvis feilen er en alvorlig sikkerhet defekt som involverer bremser og eller styring, gis produsenten ett forsøk på å reparere.


b. Hvis det er en sikkerhet feil som ikke er ansett som en alvorlig sikkerhet defekt, har produsenten to forsøk på å reparere.


c. for noen andre feil gis produsenten vanligvis tre eller fire sjanser til å reparere den samme feilen.


d. Hvis til enhver tid kjøretøyet er i butikken for en kumulativ sum av 30 dager i en periode på ett år, med minst en av de dagene forekommende de første 12 000 miles.


Hvis ett av disse retningslinjene kan være fornøyd, er forbrukeren vanligvis gitt rett til å kreve tilbakekjøp eller utskifting av hans/hennes kjøretøy.


De fleste sitron lover tillater en offset for bruk av kjøretøyet av forbrukeren. En reduksjon i forbrukerens kjøpesummen tilbake brukes ofte, i forhold til antall kilometer som han/hun hadde satt på bilen. En lov staver ut reduksjonen i refusjon for bruk som følger:


(miles på tidspunktet for tilbakebetaling X innkjøpspris) / 100.000


Bare om en tillate halvparten av sitron lover forbrukeren å gjenopprette advokat honorar i hans/hennes handling. De statene som tillater advokat honorar gir større sannsynlighet for suksess og representasjon i garanti tvister.


Hva Magnuson-Moss Act-sitron lov, krever ikke


Først, loven krever ikke enhver bedrift å gi en skriftlig garanti. Loven gjør det mulig for bedrifter å finne ut om til å rettferdiggjøre sine produkter skriftlig. Men når en bedrift bestemmer seg å tilby en skriftlig garanti på et forbrukerprodukt, det må være i samsvar med loven.


Andre, loven gjelder ikke for muntlige garantier. Bare skriftlig garantier er dekket.


Tredje, loven gjelder ikke for garantier på tjenester. Bare garantier på varer er dekket. Imidlertid hvis garantien dekker begge deler levert for en reparasjon og utførelse i å gjøre at reparasjonskostnader, gjelder loven for deg. (Kilde: http://www.ftc.gov/index.html).


Til slutt, loven gjelder ikke for garantier på produkter som selges for videresalg eller for kommersielle formål. Loven dekker bare garantier på forbrukerprodukter. Dette betyr at bare garantier på konkrete eiendom som vanligvis brukes til personlige, familie eller husholdning formål er dekket. (Dette inkluderer egenskapen knyttet til eller installert på fast eiendom.) Legg merke til at anvendelsen av loven til et bestemt produkt ikke, imidlertid, avhenger hvordan en personlige kjøperen vil bruke den.

No comments:

Post a Comment