Thursday, November 15, 2012

Juridiske spørsmål om varemerker og domenenavn

Varemerker er et navn eller et symbol som brukes til å skille varer av tjenester for et bestemt selskap fra andre.


I likhet med opphavsrett og andre tegn på intellektuell eiendom, effekten av varemerket systemet er territorielle. Dette betyr at hvert land har sitt eget varemerke-system. Et merkenavn som Machine Head kan være eid av en person i Storbritannia, og av en annen, helt urelaterte, person i USA.


Domain name system, som er å sette det meste av dens vekt på .com tittelen som den internasjonale domenen, ikke virkelig jive godt med handel mark systemet på grunn av sistnevntes grunnleggende definisjonen av "eierskap".


Et eksempel på dette er prins vs Prince dress. Prins, USA-baserte produsentene av sportsutstyr, utfordret bruk av domenenavnet www.prince.com av en britisk datamaskin-konsulentselskap. Sa selskapet registrert domenet i god tro, og ha blitt benytter den. Prince sports varer selskapet, som har ingen registrert UK-varemerke, truet med å saksøke det britiske selskapet for oss varemerke krenkelse. Sistnevnte counter-sued i Storbritannia for uberettiget trusler om brudd på varemerkerettigheter. De til slutt vant, og det amerikanske selskapet hadde å stri med bare å bruke domene navnet www.princetennis.com.


Alternativt, er et annet scenario der varemerkeeieren vil mest sannsynlig seire over en abonnentens rettigheter når det gjelder Marks & Spencer vs en i en Million. Dette tilfellet ble opphøyet til engelsk High Court i 1997 når ulike varemerke holders, inkludert verdensberømte UK forhandler Marks & Spencer, saksøkt en i en Million, et selskap som har akkumulert et antall domenenavn under de velkjente varemerkene som Sainsburys, Virgin, Marks & Spencer og Cellnet. Disse domenenavn, og andre, ble kjøpt med Ekspress mål om å selge dem igjen til varemerkeeiere. Den høye domstolen besluttet at en i en Million bli pålagt å gi avkall på sitt krav på sa domenenavnene. Videre ble denne avgjørelsen stadfestet ved Court of Appeal.


En i en Million selskapets grunnlaget for argumentet var at domenenavnet registreringer var første komme, først servert", derfor varemerkeeiere har ikke rettigheter til domenenavn.


Basert på to faktiske rettssaker kan vi bygge opp et klart bilde om sammenhengen av varemerker og domenenavn.


Generelt, domener som har ingen betydning for varemerket kan bli kjøpt opp av foretaket som har registrert dem først. Kontinuerlig bruk av dette ikke er varemerkebeskyttet navnet vil tillate innehaver å bygge et omdømme på navnet. Når situasjonen er mellom to legitime selskaper som har en rett til navnet da, som med fastsettelse av de fleste lover i de fleste land, får den første personen som registrerer domenet. Imidlertid en registranten til et domene som er også gjenstand for et varemerke, og som ikke har noen rettigheter skal være forbudt basert på lovene i de fleste land. For mer informasjon vennligst besøk http://www.dolphinformations.co.uk

No comments:

Post a Comment