Saturday, November 3, 2012

Hva er varemerkelovgivning

Varemerker kan være alt fra ord, uttrykk, logoer, symboler eller slagord, noe som vil identifisere eller skille en persons varer eller tjenester produsert eller solgt for å angi sine kilder. Varemerker lar bedrifter og bedrifter skal identifiseres av deres symboler eller logoer av hva de selger. For eksempel Nike er identifisert av Sjekk-symbolet, og folk identifisere at symbolet atletisk slitasje og joggesko, som er Nikes symbol og kan ikke brukes av noen andre. Mcdonald's symbol er Golden Arches, når folk ser de de vet hvem de buer tilhører, og hva de selger. Det er alle forskjellige typer varemerker; et tjenestemerke er det samme som et varemerke bortsett fra det fremmer en tjeneste i stedet for et produkt. En sertifisering-merket er et symbol, enheten eller navnet som brukes av en organisasjon til å stemme på sine produkter. En kollektiv-merket er et symbol, en mark, et uttrykk eller en etikett, brukes av medlem av en organisasjon til å identifisere varer, medlemmer, produktene eller tjenestene de leverer. Bare medlemmer av bestemte grupper eller organisasjoner har lov til å bruke kollektiv-merke selv selve gruppen kan ikke bruke kollektiv marks, bare medlemmer av gruppen. Beskytte varemerket ditt med varemerkelovgivning består av hindrer andre i å bruke din mark. Hvis andre var i stand til å bruke varemerket ditt, hvordan ville forbrukerne skiller produktet fra andre


Loven vil favorisere virksomhet som først bruke varemerket de velger, lover om opphavsrett kommer fra hevder Act. Denne loven er utformet for å hindre varemerke overtredelse. Loven forbyr bruk av varemerker, handelsnavn som trolig vil føre til forvirring om kilden til et produkt eller tjeneste. Brudd på loven beskytter forbrukerne fra å bli villedet av bruk av krenkende merker og beskytter også produsenter fra urettferdig praksis av en etterligne konkurrent. Loven gir ikke mye sikkerhet til varemerker som består av vanlig eller ordinær ord fordi de ikke er i hovedsak unike. En person er navn, geografisk vilkår og betingelser som er brukt for å beskrive produktet eller tjenesten vil motta liten beskyttelse fra loven. Imidlertid kan disse varemerker være beskyttet hvis de få karakteristiske anerkjennelse fra langvarig bruk og markedsføring. Varemerker som ikke er brukt, forlatt, eller brukes til å beskrive en type av varer eller tjenester, generelt kan ikke beskyttes fordi hvis brukt, vil føre til forvirring om produktet blant publikum.


De fleste tror at når de registrerer et bestemt domenenavn, varemerket er utelukkende deres egne, og ingen andre kan bruke den. Dette kan ikke være sant imidlertid ikke bare må du registrere domenet, men du må bruke virksomhetsnavnet nok å oppnå skillet. Den beste måten å gjøre dette er gjennom kundenes bevissthet og markedsføring. Søk rundt før du velger et varemerke, og kontroller at det ikke er allerede i bruk. Det ville være svært kostbare hvis en opphavsretten søksmål ble brakt mot deg for å bruke noen andres varemerke. Kan være en god idé å bruke en profesjonell service for å gjøre et varemerke søk for deg.

No comments:

Post a Comment