Saturday, June 9, 2012

5 Nøkkelen strategier For å beskytte dine ideer og stoppe folk Ripping Off!

Vi har alle hatt det Eureka øyeblikket når vi tenker vi har tenkt på noe nytt. Noen ganger tror vi det kan også være en livskraftig bedrift bak den. Så hvordan du går om å beskytte den ideen, spesielt hvis det er så grunnleggende og integrert til suksess for virksomheten din modell?


Spør deg selv noen spørsmål: kan jeg beskytte den slik at mine konkurrenter ikke kan kopiere meg? Hvor praktisk er det å gjøre det? Hvor mye vil det koste meg? Kan jeg sikre det? Er det virkelig så unik? Ville jeg være bedre å bare komme på og gjøre det?


Hvis du vil beskytte er en forretningsidé eller modell det fem områder som ikke alle vil være relevant for en bestemt virksomhet:


Lov av tillit-dette er en generell plikt til tillit beskytter konfidensiell informasjon og ideer fra uautorisert bruk eller utlevering, og som er relevant for de tidlige stadiene av en forretningsidé eller modell. Du kan avsløre informasjon og beholde Lovbeskyttelse mot uautorisert bruk eller ytterligere utlevering hvis (a) informasjonen er i seg selv ikke triviell, og (b) det ble avslørt i tilfeller der det finnes en forpliktelse av tillit. Les mer om konfidensielle avtaler og hemmelige avtaler her.


Copyright – dette beskytter uttrykk for ideer, ikke ideene seg selv, for eksempel programvare, teksten, bildet eller design. Spesielt forsiktig må bli tatt med fotografering og nettsted koden. Vi har sett mange bedrifter som har blitt tatt ut om eierskap. Skaperen av et arbeid vil vanligvis være første eieren av opphavsretten, men dette kan være "tildelt" til noen andre som effektivt overfører alle rettigheter. Dette kan til at Skaperen med noe kjent som moralske rettigheter. Les mer om bruk av den © symbol her.


Patents-beskytter ideer som er nye, unike prosesser. Unikheten trenger å bli vist som en del av registreringen, og dette kan være en formidabel og dyre hinder. Hvis du har et patent kan du imidlertid ha en gjennomførbar monopol rett over utnyttelse av at ideen.


Varemerker – disse kan avregistreres eller registrert. Hvis du har et merke kan som du trenger for å beskytte dette være for deg. Vet du forskjellen mellom den ™ og ® symboler? Les våre mini-guide: syv praktiske skritt for å beskytte dine åndsverk her.
Domenenavn – uten tvil dagens moderne versjon av varemerker, å ha viktige registrerte domener (eg.123.com eller truelegal.co.uk) kan være mer nyttig og billigere å skaffe enn varemerker, og være nok til å advare andre ved hjelp av at merkevarebygging.


Utforme rettigheter – som varemerker disse kommer i form av registrerte og uregistrerte rettigheter, og kan være tilgjengelig for å beskytte noen kopiere utformingen. De er lettere registrerte enn patenter og gi en nyttig og gjennomførbar avskrekkende.


Når du har disse noen eller alle av disse rettighetene, kan du utnytte dem ved lisensiering dem til tredjeparter. Det er best å formalisere disse inn i en lisensavtale som trenger forsiktig utkastet vil ha maksimal beskyttelse av investeringen din for å sikre royalties og andre eksportbevilling inntekter er sikkert.


To flotte områder for å se på, hvis du er ny på dette feltet er www.patent.gov.uk og mer brukervennlig og forretningsmessig fokusert www.intellectualproperty.gov.uk.

No comments:

Post a Comment