Tuesday, January 1, 2013

Eventuelle regler & kontrakter - Ikke så morsom ting!

Dette året har vært min mest tankevekkende år når det gjelder lovlighet å drive en bedrift. I 2005 feiret jeg 20 år i virksomhet. Jeg tror frem til da jeg bare seilte selv når det kom til juridiske aspekter. Oh ja, gjorde jeg alt best jeg kunne. Misforstå ikke, og jeg gjorde de fleste ting riktig. Men i år det virket til alle hit. I år jeg lærte viktigheten av å "beskytte min virksomhet" og i år jeg lærte den sanne betydningen av en "kontrakt". Jeg lærte viktigheten av innser at det er en bedrift, og jeg trenger å kjøre det som sådan i alt jeg gjør.


Kontrakter-de alle viktige kontrakter. Hvis du har lest mine bøker på starte egen virksomhet vet du jeg alltid sier, "Få de kontraktene som er signert av klienter før starten av arbeid." Jeg tror dette fast og står for det av. Faktisk, jeg gjør det 98% av tiden, er det at 2% som fikk meg i år. Det var denne klienten som sa: "du må produsere arbeidet først. Vi trenger å godkjenne og godta den." Har dette noen gang skjedd med deg? Det gjorde meg.


Selv som en erfaren veteran jeg falt for den. Advokatutgifter jeg hadde dårlig råd, tonnevis av arbeidet og lange, lange timer tilbrakt, en stor, "du burde vite bedre." fra alle senere. Lærdommen lært er når de får produktet, de holder ess-kort. Hold det i tankene. Du mister overtaket, kanten du hadde, når du leverer arbeidet til klienten. Stol på meg på dette... før du starter et prosjekt få det signert, forseglet og levert-kontrakt som er. Den gode nyheten er at jeg endelig fikk min kontrakt. Men, forverring kunne vært unngått hadde jeg gjort det riktig første gang.


Hva med dette scenariet? Du signere en kontrakt bare for å oppdage at prosjektet er ikke hva som syntes å være. Noe går drastisk galt og du innse at du trenger å gjøre sjanser til måten ting er å bli gjort. Har du dekket selv tilstrekkelig for de fleste forekomster eller for det uventede? Kontrakten virker bare som en formalitet som må fullføres når du logger på en ny klient. Men når noe går galt at kontrakten blir til din "beste venn"!


Utforme en kontrakt-når jeg først utformer en kontrakt, jeg gjøre forskningen selv først. Du finner verktøyene du trenger på www.nolo.com, Google og emnet, og bøker og oppslagstavler. Jeg gjør en veldig grundig søk annonse omfattende forskning først. Deretter skriver jeg kontrakten til å inkludere alt jeg trenger. Tror tre år fra nå. Tror det verre tenkelige scenariet. Jeg virkelig ønsker ikke å høres pessimistisk her, men hvis du gjør, vil du bli beskyttet for alle tilfeller. Hvis du har dekket deg selv til verre, så har du selv dekket på best.


Men med det sagt, ikke går over bord. Du trenger ikke å legge alt eller dine poeng vil gå seg vill. Dine kunder vil ikke lese gjennom det heller. For eksempel, jeg har nettopp gjennomgått noen 15-siders kontrakt som var så opprørende kjedelig jeg knapt kunne gjøre det selv. Det hadde så mye juridisk tekst og repeterende språk, at alt hun ønsket å staten var helt fraværende. Du dine poeng å skille seg ut. Du vil ha dem til å forstå hva du sier.


Hvis mulig, få kontrakter og juridiske dokumenter som er gjennomgått av en advokat og la en profesjonell være den til å se over det og se hva du mangler. Ja, det er en utgift, men en verdt en.


Med faste stoffer kontrakter i hånden du og virksomheten vil være sikre, og du vil være fri til å gjøre det du gjør best, tjene penger.

No comments:

Post a Comment